Capitol XXI. De virtut de virginitat.
Les verges savies e discretes reberen lo lirien lurs cetres ab lanties. Sor molt cara oges aço quet dire les persones que son vergens de cors e de pensa no son folles ansson savies e poden exir e rebre lur espos per ço car han oli en lurs cetres ço es han castedat en lurs penses. Les que son vergens de cors e no de pensa no son discretes ans son folles e no poden exir a carreraal espos car no han oli en los çetresço es no han castedaden lurs penses. E per ço diu sant Ysidre que la verge de cors e no de pensa no ha premi en sa remuneracio. E Jhesu-Crist diu en lo Evangeli de les vergensfolles dichvos de cert que nous conech. Per aquesta raho amonest a tu sor mia molt amada que siesverge de cors e de pensa en guisa que apres aquesta vida meresquesesser posada per Jhesu-Crist celestial espos teu en lo talem(el tálamo) de Paradis. La virginitat ha doble do car en lo present mon no ha ansia del present segle e en la vida esdevenidora reeb premi de castedat. Aquells qui perseveren casts hevergens no es dupte que no sien eguals als angels. Les persones vergens seran pus benaventurades que les altres en laltre segle. E de aço fa testimoni Isaies qui diu nostre Senyor Deu diu als castratsyols dare loch en la mia casa e en losmeus murs e entrels meus fills e filles hauran nom perpetual e donarlus he cosa que no perira. Tots los peccatsreben perdo e remissio per la penitencia mas si la virginitat allenegua os pert nos pot recobrar en negunamanera del mon car jatsia que reeba venia e perdo per la penitencia empero nul
temps pot reebrela primera puritat en la qual era ço es sens corrupcio. Sapies sor molt amada que no aprofita res virginitat de la carn si noy ha integritat de la pensa. Les persones vergens quis gloriegen de lurs merits son acomparades a ypocrits car desigen haver de part de fora deuant les gents la gloria de bones obres la qual deurien possehir dins lur consciencia. Açoes la paraula ques litg en lo Evangelidient que les folles vergens no havien oli en lurslanties çoes no havien dins lur consciencia testimoni de bona obree glorieiarse defora davant los homens e no en lo cor davant Deu no val res. Paraules son de sant Augusti no aprofita res la virginitat de la carn la hon habita ira en la pensa. Gran diferencia ha entre la puritat virginal de la anima la qual null temps es stada
ensutzada per leiacogitacio e de la anima que es stada subiuguda(subiugada) a molta legea. Sor amable oges que diu sant Jeronim no aprofita res haver la carn verge si la pensa es corrumpuda no aprofita conservar la virginitat e integritat del cors sino refrenam lo cor de mala cobeiansa no aprofita la virginitat en lo cors si la caritat e humilitat se lunyenes pertexen del cor. Adonchs honesta verge prechte que sies verge de cors e de pensa prechte que rebes en tu oli de bones obres e que ençenesla tua lantea ab bones custumes e la illuminsab santes virtuts en guisa que com la veu cridara e dira veus lespos qui ve exitsli a carrerapusques exir a reebre lo teu esposcelestial per ço quet pos dins lo seu talem supernal Amen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Se borren los comentaris, no pergáu lo tems.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.